Van consument naar investeerder

Wie betaalt, bepaalt. Dat is een gevleugelde uitspraak die in het verleden nog wel eens tot bekvechten uitliep met mijn ouders. Nee, die jurk heb je niet nodig en ja: we eten vanavond gewoon chili. Geen nieuws voor mij dus, maar tegelijkertijd de grootste eyeopener in mijn zoektocht naar eerlijker en groener leven (en dus ook consumeren): we stemmen met onze portemonnee.

Nee, niet slechts ééns in de paar jaar, als we met een rood potlood die partij aankruisen die het financieel het beste met ons voorheeft. Bij elke aankoop die we doen, hoe doodgewoon of dagelijks ook, brengen we een stem uit voor hoe wij vinden dat de wereld eruit zou moeten zien. En dat biedt heel veel kansen.

We stemmen allemaal met onze portemonnee

Het is niet zo dat we kúnnen stemmen met onze portemonnee, we doen het elke dag. Bewust of onbewust, met elke aankoop. Door iets te kopen, zeg je in feite tegen een bedrijf: ‘Goed bezig, ik vind het top wat je doet. Hier heb je mijn geld om ermee door te gaan.’ En je kunt je afvragen of dat inderdaad altijd het effect is dat je wilt.

Ik zou mijn geld nooit geven aan een organisatie – een politieke partij of zo- die vrouwenrechten niet serieus neemt. Waarom zou ik zo’n club ineens wel steunen als het geen politieke partij is, maar een kledingmerk? Opeens in mijn mini-daad van iets niet of iets anders kopen geen peulenschil meer, maar een daad die heel direct invloed uitoefent. Niet alleen symbolisch, maar ook concreet.

Sinds ik me dat realiseer, zie ik mezelf niet langer als consument, die koopt wat me wordt voorgeschoteld. Ik zie mezelf als investeerder in de idealen waar ik voor sta. Handelt het bedrijf daar niet naar? Dan sla ik liever over.

De kracht van de investeerder

Geloof me: het is geweldig om investeerder te zijn. Het geeft me een gevoel van macht en zelfbeschikking. Ik bepaal zelf wel waar ik aan bijdraag met mijn centen.

Ook weet ik dat ik niet alleen sta. Als ik kijk naar de meer dan 250 groene bloggers waarmee ik in een Facebookgroep zit of de tienduizenden mensen die meeliepen met de klimaatmars afgelopen maart, dan weet ik dat er velen zijn met wie ik mijn idealen deel. En dus velen die ook andere keuzes willen en kunnen maken. Samen kunnen we een verandering in gang zetten.

Inmiddels investeer ik ook heel direct in een duurzame wereld: via crowdfundingsplatform Lendahand

Zo word jij ook een investeerder in een betere wereld

  • Kies een verantwoorde bank. Investeren kan zelfs nog vóór jij je geld hebt uitgegeven. Banken investeren met jouw spaargeld heel direct in allerlei zaken waar jij het wel of niet mee eens kunt zijn. Pak de eerlijke bankenwijzer erbij of lees waarom ik voor de ASN-bank koos en hoe makkelijk overstappen is.
  • Neem een goede verzekeraar. Wat voor banken geldt, geldt ook voor verzekeraars. Daarom zit ik voor mijn zorgverzekering nu bij Ditzo (dat net als De Amersfoortse onder A.S.R. valt). Helemaal niet duurder dan andere verzekeraars, maar wel net wat bewuster. Het duurt nog even voor je moet overstappen, maar neem het tegen die tijd vooral mee in je keuze voor een zorgverzekeraar.
  • Investeer in Shell. Uhh, wat? Niet bepaald de club die tot de green guys wordt gerekend. Maar juist daarom is het belangrijk om mee te doen: Shell heeft aandeelhouders en daar moeten ze naar luisteren. Als die zoveel mogelijk divident willen. Daarom is Follow this opgericht: een collectief van aandeelhouders die allemaal kleine stukjes Shell in bezit hebben en samen een vuist maken voor verduurzaming van deze giga-organisatie. Lees maar eens hoe dat werk met zo’n groene investering in Shell.
  • Zoek merken en bedrijven die passen bij jouw principes. Begin met het gebied dat je het meest aan het hart gaat, dat houdt het overzichtelijk. Mijn eerlijke merkenlijst kan qua kleding alvast een goed uitgangspunt zijn.
  • Laat van je horen. Laat merken weten waarom je niet of juist wel bij ze koopt. Vertel ze wat in jouw ogen beter kan. Zo zet je het al-dan-niet-kopen van een product extra kracht bij. Geef ook complimenten aan zaken die het goed doen, zodat ze weten dat je het waardeert.