‘Quick wins’ op het gebied van duurzaam voedsel

Laatst hoorde ik dat er drie ‘quick wins’ zijn op het gebied van duurzaam voedsel. Als je deze stappen zet, kun je de impact van je voedselconsumptie drastisch verlagen. Het onderwerp kwam ter sprake bij een lezing van iemand van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Ik was daar zelf niet bij aanwezig, maar het zette me wel aan het denken.

  1. Geen voedsel verspillen
  2. Minder vlees eten
  3. Frisdrank en alcohol vervangen door kraanwater


Dit valt er nog te winnen

Omdat ik mijn leven graag op allerlei vlakken wil verduurzamen, kan ik zo’n lijstje maar moeilijk naast me neerleggen. Het onderwerp duurzaam voedsel blijft dan door mijn hoofd spoken en ik wil er iets mee. Ik vind het weg moeten gooien van voedsel vreselijk, dat probeer ik uit met alle macht te voorkomen. Soms gaat het mis en daar baal ik dan enorm van. Des te belangrijker om hier nog beter op te letten.

Nu ik een jaar vegetarisch eet, zit het met punt twee in principe goed. Als valt er nog wel wat te winnen op het gebied van dierlijke producten in het algemeen, met name kaas. Ik lees steeds vaker dat dat een vergelijkbare milieu-impact heeft als kip (rundvlees is dan weer vele malen vervuilender). Duurzaam voedsel en plantaardig eten gaan dus goed samen, daar valt voor mij nog veel te winnen.

Punt drie is een nieuw aandachtspunt voor mij. Ik werk in de horeca en na sluit drinken we altijd nog iets samen, eigenlijk altijd iets fris of een wijntje of biertje. Zelf had ik nooit echt frisdrank in huis, maar nu ik samenwoon is er altijd wel cola, wat is nu vaker drink. Dat is er ongemerkt ingeslopen en iets waar ik zeker wat mee wil. Helemaal schrappen wil ik niet en is wat mij betreft ook niet nodig.  Gewoon water of thee (wat daar de impact van is, weet ik eigenlijk niet) drinken is sowieso een stuk gezonder, dus het kan geen kwaad me hier bewuster van te worden.

Dit gaat je helpen

Dat deze punten ‘quick wins’ voor duurzaam voedsel zijn, betekent niet dat het altijd makkelijk is om ze door te voeren in je leven. Daarom verzamelde ik tips mij en ook jou misschien kunnen helpen deze stappen te zetten.

Tips om geen voedsel te verspillen

  1. Maak een weekplanning die bij je past. Koop in één keer, maar alleen voor de dagen dat je zeker weet dat je thuis eet en gaat koken. Zorg voor improvisatie back-up voor de andere dagen (rijst en noten in de voorraadkast en groenten in de vriezer maakt al een wokgerecht, lekker!).
  2. Kook dubbele porties. Voor weinig mensen koken is bar lastig inschatten, dan maak ik standaard te veel. Daarom kook ik liever voor vier, daar eten we dan meerdere keren van.
  3. Meet af. Zorg dat je voldoende groenten binnenkrijgt en dat je niet te veel rijst of pasta kookt.
  4. Geen restje is te klein om te bewaren! Zorg voor een groot assortiment bewaarbakjes, dan zit je nooit zonder. Oude ijsdozen of bakjes van afhaaleten werken ook prima.
  5. Maak een ‘eat me first’-bakje in de koelkast. Hierin gaat alles wat snel op moet. Kijk altijd in dit bakje voor je boodschappen gaat doen en stem je maaltijd daarop af. Zorg sowieso dat je koelkast netjes en niet overvol is. Geef alles een vaste plek. Zo zie je niks over het hoofd.
  6. Stel een restjesdag in. Dit hadden wij vroeger vaak op zaterdagmiddag. We aten alle restjes warm eten als lunch en vaak maakte mijn vader nog pap van de overgebleven restjes rijst. Vonden we véél lekkerder dan brood’.
  7. Kook restjesverwerkers: in soep, een omelet of een wokgerecht kun je al je restjes groenten kwijt, ook als ze niet meer op en top knapperig zijn.
  8. Laat je niet te veel leiden door recepten. Varieer gerust met wat je nog in huis hebt aan ingrediënten.
  9. Vries in. Alle restjes waarvan ik niet zeker weet of we ze deze week nog eten, gaan standaard de vriezer in met een sticker met de datum en wat het is. Ook vleesvervangers en kaasjes die ik met een nog-net-houdbaar-kortingssticker in de supermarkt koop, gaan linea recta de vriezer in. Als je ze na ontdooien maar direct opeet, gaat dat helemaal goed.
  10. Fotografeer wat je weggooit. Dit deed Suzanne van De Kleine Wereldverbeteraar een tijd lang en dat maakt je volgens mij superbewust van waar het misgaat.

Tips om geen of minder vlees of dierlijke producten te eten

  1. Stel een haalbaar en controleerbaar doel. Bijvoorbeeld om drie keer per week vegetarisch te eten. Zelf heb ik me voorgenomen om twee keer per week veganistisch te koken, zodat ik hier veelzijdiger en creatiever mee wordt.  Of het lukt, houd ik bij in een boekje.
  2. Kies ervoor om zelf geen vlees meer te kopen of te bereiden. Bij een ander of in een restaurant kun je er dan eventueel wel voor kiezen.
  3. Schrap vlees eerst uit makkelijke gerechten. Gehakt door de lasagne, kip door de pasta of spekjes bij de stamppot zijn zelden onmisbaar.
  4. Wordt creatief. Kook elke week minstens één keer een nieuw, vegetarisch recept. Zo leer je de veelzijdigheid van de vleesloze keuken kennen en wordt het stukken makkelijker dan een eeuwige vleesvervanger net aardappels.

Tips om minder frisdrank en alcohol te drinken

  1. Beperk het drinken van deze dranken tot het weekend. Dat scheelt al vijf van de zeven dagen!
  2. Vervang het voor een ander creatief drankje. Water met een schijfje citroen en ijsblokjes bijvoorbeeld. Zorg ook dat je lekkere thee in huis hebt. Het liefst losse, want in veel theezakjes zit plastic verwerkt.
  3. Houd bij hoeveel glazen fris en alcohol je eigenlijk drinkt in een boekje of je telefoon. Dat geeft inzicht en kan motiveren tot minderen. Ik ga dit in januari doen en dan kijken wat ik voor winst kan behalen.

Zijn jullie bezig met duurzaam voedsel? Misschien sta je al heel bewust stil bij deze punten of zijn sommige compleet nieuw voor je. Ben je bereid om concessies te doen aan wat je eet en drinkt omwille van de duurzaamheid of doe je dat al en voelt het helemaal niet als een opgave? Vertel het me vooral, want alle hulp, bijstand, tips en motivatie zijn zeer welkom!

  1. Hé, dat van het vlees en voedsel verspillen lag natuurlijk wel voor de hand, maar van die frisfrank en alcohol wist ik echt niet. Ik drink eigenlijk geen frisdrank en maar heel soms alcohol, maar toch. Weet jij hoe dit precies zit? Goede tips tegen voedselverspilling trouwens!

    1. Het zal ‘m er vooral in zitten dat kraanwater (dat natuurlijk wel gezuiverd wordt, wat ook energie kost) in een nogal efficiënt systeem van leidingen bij je thuisbezorgd wordt, terwijl frisdrank in plastic of glazen flessen die na elk gebruik omgesmolten worden met vrachtauto’s naar je toe komt. Natuurlijk kan het ook iets te maken hebben met de hoeveelheid fris en alcohol die de gemiddelde Nederlander drinkt. Ik ben nog bezig meer info hierover te achterhalen, maar ik wilde dit toch vast graag posten omdat ik er zelf mee bezig ben. Hopelijk gauw meer!

  2. Dank je, goede tips. Het meeste heb ik in de loop van de jaren al zachtjes opgebouwd. Soms sluipt het er ook gewoon zoals op mijn werk waar altijd een kan met heet water staat en losse theezakjes. De thee is niet altijd mijn smaak, soms vind ik het teveel werk of zonde van de thee. Ik drink nu heet water en dat bevalt eigenlijk best wel. Mijn uitdaging zit in het koken en daar een beetje creatief mee zijn. Eén keer per week moet lukken 😀

    1. Leuk voornemen! Mijn vegan-kookvoornemen is ook bedoeld om wat meer creativiteit op te wekken, zodat het leuker wordt in plaats van een soort verplichting. Ik wil eigenlijk gewoon spontaan op veganistische maaltijden kunnen komen, zonder moeite. Veel plezier met je kookkunsten!

  3. Goed bezig weer! Waar heb je die quick wins opgeduikeld? Dat over de dranken kwam ook naar voren in het boek De Verborgen Impact. De impact van je ‘overige eten’ (zonder vlees, zuivel, vis en eieren) zou voor zo’n 70% uit dranken bestaan, geloof ik. Best een eye opener!

    Voedselverspilling kan ik best heel goed voorkomen, geloof ik. Ik leg zelfs dingen in de weg voor m’n vriend als ie aan de beurt is met koken. En ja, restjes zijn nooit te klein om te bewaren! Desnoods voor op een toastje, haha. Vlees eet ik ook niet meer, maar kaas is hier ook een dingetje inderdaad. En water drinken heb ik wel aan moeten wennen, maar ik doe haast niet anders meer. Koffie en thee houd ik toch al niet zo van, alleen soms een warme choco of een glaasje alcohol. M’n vriend drinkt aanmaaklimonade. Vind ik vooral fijn qua sjouwen, maar is denk ik ook wel ietsje duurzamer vanwege het effectievere transport en het blijft haast oneindig lang houdbaar.

    Grappig om je tips te lezen. Ik ben net bezig met een lijstje over hoe je je groene voornemens tot een succes kunt brengen, maar jij doet heel veel uit jezelf al! Haalbare doelen, alternatieven zoeken, trucjes bedenken en natuurlijk het onmisbare lijstje om bij te houden wat je eigenlijk doet 🙂

    1. Ik heb het er even bijgezet, het komt uit een lezing van het RIVM, al is het info uit de tweede hand. Ook bij het voedingscentrum is er wat info over te vinden en inderdaad, ook in De Verborgen Impact. Ik probeer alles waar ik aan wil werken inderdaad concreet en ook meetbaar te maken, dat helpt zo goed!

  4. Aan dat derde puntje kan ik nog werken. Wij hebben een SodaStream, maar gebruiken die momenteel amper. We hebben even geen kraantjeswater kunnen drinken door de oude leidingen in ons oude huis. Nu die allemaal vervangen zijn, drinken we weer kraatjeswater, maar die SodaStream hebben we eigenlijk nog niet bovengehaald en intussen blijf ik gewone limonade drinken. Werkpuntje!

  5. Helemaal eens!! Ik ben vegan, gooi nooit eten weg (tenzij ik écht een keer pech heb met een beschimmeld iets ofzo) en drink altijd water of thee (=water haha) 🙂

    1. Heel netjes! Ik ben nog wel benieuwd naar de precieze impact van thee, want je kookt het water natuurlijk en het komt veelal van ver. Maar goed bezig!

  6. Wat een leuk artikel! Het zet mij direct aan het denken over wat ik eigenlijk weggooi aan restjes en tot mijn vreugd is dat volgens mij bijna niets. Soms komt het voor dat ik een portie net te ruim in vries of dat ik na twee dagen hetzelfde eten toch nog een ieniemienie beetje overhoud dat niet echt lekker is om nog een dag te bewaren, maar dat is ook wel ongeveer alles dat ik weggooi.. Ik vermoed dat dit samenhangt met het studentenbudget haha, ik kan het mijzelf simpelweg niet permitteren om alles in de prullenbak te mieteren. Dat van die dranken wist ik helemaal niet! Daar ga ik eens op letten 🙂

    1. Heel goed! Ik ben ook echt van het bewaren en het creatief koken, maar soms gaat er iets mis door onverwachts niet thuis eten ofzo. Neem ook graag ingrediënten mee naar vrienden als ik daar eet om dat op te lossen. Drinken was voor mij ook de verrassendste en daarom goed om eens op te letten.

    1. Ja lokaal kopen is zeker duurzaam! Net als seizoensproducten. Ik vind dat nog wel eens lastig, omdat er vaak helemaal niet bij staat waar voedsel vandaan komt. En vers kopen doe ik ook het liefst, maar wel in doordachte porties, zodat ik niets hoef weg te gooien.

  7. Leuke tips! 🙂 En het lukt mij al aardig goed.
    Ik gooi zo min mogelijk weg, restjes dag en soepjes zijn inderdaad de perfecte uitkomst voor als je toch iets overhoudt 😀 Ik baal wel altijd heel erg als ik iets over het hoofd heb gezien, de tip van de opgeruimde koelkast komt bij mij goed van pas.
    Sinds augustus 2017 eet ik zoveel mogelijk vegan en ik bof dat ik niet van prik en niet van alcohol houd en dus al vaak water drink. Vroeger vond ik dat maar saai maar tegenwoordig juist heerlijk! Denk dat het ook te maken heeft met waar je aan gewend bent.

    1. O en ik heb ook nog een tip! Namelijk de plek waar je groenten en fruit bewaard (dus voordat het restjes worden). Tomaten, paprika, citroenen en nog veel soorten groenten en fruit kunnen het beste buiten de koelkast bewaard worden 🙂

      1. Dat klopt inderdaad! Ik bewaar de meeste dingen er ook buiten. En aangesneden wel in de koelkast, vanwege de bacteriën. Dank voor de aanvulling!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.