Vandaag wil ik het over trends hebben. We worden er overal mee om de oren geslagen, met lijstjes in modemagazines, plaatjes op Instagram, op tv en gewoon in de winkels natuurlijk. Het is soms best lastig om onderscheid te maken in je eigen, doorlopende smaak en trends. Wat je veel ziet, ga je vanzelf (meer) waarderen, weet ik uit ervaring. Ik zie mezelf maar al te graag als een van commercie losgezongen, authentieke persoonlijkheid  met mijn eigen stijl, maar ook ik word doodgewoon beïnvloed door wat ik om me heen zie.

Zo heb ik sinds kort dit jeans overgooigeval van The Next Closet in de kast hangen (nou ja, ik heb het vooral heel vaak aan, goed teken!) en het is heus geen toeval dat ik die dingen nu in alle winkels – van modeketen tot vintagezaak – zie tegenkom. 

Trends zijn bij uitstek modeverschijnselen die overwaaien. En daarmee moeilijk te matchen met het streven naar een duurzame kledingkast die lang mee kan en mooi en inspirerend blijft. Ik worstel daar best wel eens mee – en dan ben ik nog niet eens een modemeisje dat bovenop de nieuwste ontwikkelingen zit. Op zoek naar houvast heb ik een aantal stelregels en vragen opgesteld die mij helpen trends te weerstaan en de blijvertjes eruit te pikken.

Omloopsnelheid

Trends komen en gaan, maar niet allemaal in hetzelfde tempo. Zo moest ik een jaar of tien geleden enorm wennen aan de skinny jeans, maar heb ik dat model jeans intussen nog altijd als ultieme basic in mijn kast hangen. Van de mom jeans die ik nu graag draag, denk ik dan weer niet dat ze de tien jaar gaan volmaken. Nu heb ik niet enorm veel jeans en draag ik ze veel, dus waarschijnlijk zullen ze die tien jaar zelf ook niet halen, omdat ze eerder versleten zijn. Tegelijkertijd vind ik broeken met een hoge taille echt heel fijn en zal een heupbroek er bij mij ook niet meer zo snel inkomen.

Hoe dan ook: probeer eens in te schatten wat de omloopsnelheid van een modeverschijnsel zal zijn. Enorm uitgesproken trends als een cactus- of flamingoprint ben je misschien eerder zat dan een (nep)leren rok. Geef een trend wat tijd. Ben je er een paar maanden na je eerste enthousiasme nog fan van? Dan kun je het wellicht een kans geven.

Zoek het grotere patroon

Voor de ene trend zul je gevoeliger zijn dan voor de andere. Simpelweg omdat het meer past in je algehele stijl en daardoor minder ver van je afstaat. Merk je dat je valt voor een trend? Zoek uit waarom. Ik ben op dit moment – net als half Nederland – bijvoorbeeld groot fan van de velvet. Al kon ik dat een paar jaar geleden nog niet los zien van de jaren negentig of een gothic look. Niks voor mij, zou je zeggen.

Toch komt deze huidige voorkeur niet helemaal uit de lucht vallen. Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor rijke materialen. Ook alles wat aaibaar is, kan ik wel waarderen. Ik kocht ooit zelfs een badstof jurk (niet zo ‘rijk’, wel erg aaibaar), kun je het geloven? Wat dat betreft is het niet gek dat de velvet-trend me zo aanstaat. Ik denk dat trends je voor langere tijd kunnen bevallen als ze in een groter patroon vallen. Dat is ook één van de redenen waarom ik inmiddels verschillende velvet stukken in mijn kast heb hangen. Ik denk echt dat ik ze met plezier zal blijven dragen, ook als de hype over is.

Onvrede

Trendgevoeligheid kan ook ontstaan door de ontevredenheid over je huidige kledingkast. Als ik mijn huidige kleding zat ben, ben ik veel eerder geneigd om te vallen voor alles wat anders is. Wat dan ook. Ik geloof meer en meer dat het belangrijk is om je kast regelmatig onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen. Zo voorkom je dat je uiteindelijk niets meer leuk vindt en het liefst alles weg zou gooien. Door je kledingsmaak en stijl te zien als een proces dat zich blijft ontwikkelen en dat met je meegroeit, kun je met kleine aanpassingen die tevredenheid bewaren.

Past het echt bij mij?

Probeer de trend altijd te gieten in een vorm die echt past bij jou, je stijl, lichaam en leefstijl. Zorg dat je trendy items alleen aanschaft als ze je overduidelijk geweldig staan. De juiste kleur, de juiste maat, een mooie pasvorm en ga zo maar door. Dan heb je veel meer kans dat je een kledingstuk blijft dragen, ook als de trend over het hoogtepunt heen is. Het past bij jou, dus heb je geen enkele reden om het weg te doen.

Wees de wijste

Modemerken zullen je altijd willen wijsmaken dat je iets nieuws nodig hebt om erbij te horen, te stralen of uberhaupt maar enige kans op geluk te hebben. Fashion ‘influencers’ en modebladen idem dito. Verkopen is hun broodwinning. Zelfs de grootste klassiekers – een spijkerjasje, een pantalon, een kokerrok – weten zij te reduceren tot een modegril. Komend seizoen moet het langer, de pijp wijder, de rok korter. Laat je niet gek maken. Zorg dat je weet wat je mooi vindt en wat je goed staat, dan kun je kortstondige liefdes beter weerstaan. Kunnen je kleren voor je gevoel écht niet meer? Overweeg eens ze weg te stoppen tot een trend weer opduikt. De mode mag dan veranderlijk zijn, ze valt ook gráág in herhaling.

Koop trends tweedehands

Mijn meest praktische tip als het gaat om de aanschaf van trendstukken: koop ze tweedehands. Zo draag je niet bij aan de eindeloze stroom tijdelijk hippe afdankertjes die onze mode-industrie maar al te graag helpt produceren en kun je toch meedoen met wat je leuk vindt of wilt proberen. Een beetje experimenteren is nooit weg als je van mode wilt genieten en je stijl wilt ontwikkelen. Gebruik kleding die er al is om dat te doen, dat is nog fijn voor je portemonnee ook.