The Next Closet: ook je designerkleding koop je tweedehands

Tweedehands kopen is het duurzaamste wat je kunt doen als het op kleding aankomt. Mij maak je intens gelukkig met een middag in een wat muffige tweedehands zaak, maar ik snap dat niet iedereen in de wieg is gelegd voor het doorworstelen van een overvol kringlooprek. Gelukkig zijn er ook andere wegen om je kast met pre-loved mode te vullen.

Ik sprak met Thalita van Ogtrop, die samen met Lieke Pijpers The Next Closet oprichtte. Een bijzondere eend in de duurzame bijt, omdat dit verkoopplatform voor tweedehands designerkleding zich niet alleen richt op de duurzaam bewuste modeliefhebbers, maar ook de meer commerciële merkenshoppers, die misschien helemaal niet met duurzaamheid bezig zijn.

Kwaliteit 

‘Zoiets als The Next Closet bestond nog niet in Nederland. Natuurlijk kun je tweedehands kleding op Marktplaats kopen, maar er was online nog geen plek waar geselecteerd werd op mooie merken en kwaliteit. Bij ons vindt curatie plaats: alleen de echt mooie stukken komen op de website, de betaling is heel transparant en je krijgt een goede service.’ Mensen kunnen zelf hun kleding uploaden en  verkopen, maar wie daar geen zin in heeft, kan de verkoop – van het fotograferen tot het versturen van je kleding- ook aan The Next Closet overlaten door gebruik te maken van de premium service. 

Commercieel circulair

Thalita heeft er een behoorlijke carrière in duurzaamheid opzitten. Ze leerde Lieke kennen bij het eerste cradle-to-cradle ontwerpbureau van Nederland en startten daarna hun eigen duurzame campagne- en  evenementenbureau. ‘Evenementen zijn vluchtig, we waren er aan toe om iets blijvends opbouwen. Een eigen circulaire start-up, die ook commercieel zelf overeind moest staan. Veel initiatieven zijn klein en superschattig, maar daarmee blijft de impact ook uit. Wij willen de massa inspireren. We willen laten zien dat circulaire businessmodellen ook winstgevend kunnen zijn. Het kan én-én zijn in plaats van óf-óf.’

AlchemistStella McCartney

Veel te winnen

Hoewel Thalita ooit stage liep bij Gucci, viel de keuze niet op een fashionplatform omdat ze nou zo’n modemeisje is. ‘En Lieke als echte ingenieur uit Delft, nog minder. Maar de mode-industrie is wel een heel vervuilende. Volgens verschillende rapporten zelfs de meest vervuilende na olie. Daar valt dus veel te winnen. We hebben echt gekozen op impact. We willen de massa bereiken en die inspireren om minder fast fashion te kopen, kwalitatiever te kopen en de levensduur van kleding te verlengen.’

Sluikreclame

Op de website is goed te zien dat The Next Closet zich richt op de echte fashion lovers. Merknamen worden groot uitgelicht, er is een flinke sale gaande en je kunt in de ‘kasten’ van modellen, actrices en modeontwerpers shoppen. ‘We willen, naast de bewuste shopper, ook de vrouw meepakken die niet per se tweedehands koopt vanuit de groene gedachte. Hen spreek je aan met mooie, verleidelijke beelden, een glossy uitstraling en de bekende merken als Gucci en Chanel. Terwijl ze kopen, worden ze onbewust geïnformeerd over de duurzame impact van tweedehands mode, met quotes, blogposts, acties en nieuwsbrieven. Je hebt een nieuwe Louis Vuitton-tas? BTW, you’re saving the planet.

Wunderwerk Matt & Nat

Verleiding

De commerciële, glossy uitstraling van The Next Closet kan ook een keerzijde hebben: het nu-of-nooit gevoel, de prikkel om steeds weer andere dingen te blijven kopen. Is dat niet iets waar we juist vanaf zouden moeten? Thalita is er niet zo bang voor: ‘Mensen worden toch wel 300% verleid overal. Het is net als met voedsel. Je gaat toch wel eten, maar kies dan een salade in plaats van een grote biefstuk. Ze zullen toch wel willen kopen, dan kunnen ze maar beter bij ons doen.’

Toch heeft ze wel eens bedenkingen. ‘Afgelopen jaar hebben we meegedaan aan Black Friday, maar dat draait natuurlijk allemaal om méér kopen, in plaats van bewust. Natuurlijk, je wilt een groeiend bedrijf zijn, maar daar heb ik wel moeite mee. Volgend jaar wil ik daar liever een parodie op maken, een Green Friday bijvoorbeeld.’

Fair fashion op een voetstuk

Om duurzaamheid verder te promoten, hebben groene merken een streepje voor op The Next Closet. ‘We willen er ook zijn voor de echt duurzame modemeisjes. Daarom kun je fairtrade en duurzame merken altijd bij ons verkopen. Bij de andere merken zijn we strenger: is het wel hedendaags, past het wel genoeg bij ons? Zo proberen we de kleine eco-pioniers op een voetstuk te zetten.’ Deze merken staan letterlijk in het groen uitgelicht in de merkenlijst. Er staat uitgebreide informatie op de site en ze worden uitgelicht in de nieuwsbrief. Alle kledingstukken in dit artikel komen van eerlijke en duurzame merken.

Practise what you preach

Ook Thalita’s eigen kledingkeus is er stukken duurzamer op geworden. Een groot deel van haar garderobe komt van The Next Closet en verder kiest ze voor verantwoorde kleding of merken met een sociale impact. Haar belangrijkste richtlijn al ze iets nieuws koopt: kan ik het weer doorverkopen op The Next Closet? ‘Zo niet, dan weet ik dat er iets niet goed zit: te trendgevoelig, onvoldoende kwaliteit, niet mooi gemaakt, te duur voor wat je krijgt. Inmiddels is voor haar less ook echt more. Als ik iets – ook van The Next Closet –  koop, kan ik altijd iets anders weer verkopen. Zo blijf ik kleding recyclen.’

Filippa K – O My Bag

Beeld: The Next Closet 

Dit artikel is een samenwerking met The Next Closet.