Ik probeer steeds weer bewuster met kleding om te gaan, maar vind het nog altijd leuk om af en toe iets nieuws te hebben of gewoon iets uit te proberen. Omdat ik veel vrienden heb met diezelfde neiging, ruilen we graag onderling onze kastinhoud uit. Soms tijdelijk, door een mooi jurkje te lenen voor een bruiloft bijvoorbeeld. Soms ook permanent, door een kledingruil te organiseren. Ik haal er vaak de leukste dingen vandaan en ben zelf ook altijd blij met een gelegenheid om nog eens kritisch door mijn kast heen te gaan.

Je kunt het organiseren van een kledingruil op verschillende manieren aanpakken en er zijn ook wel wat valkuilen die je waarschijnlijk wilt vermijden. Dit zijn mijn tips voor het organiseren van een geslaagde kledingruil.

De opzet van de kledingruil

Ik ben op grote, bijna professionele kledingruils geweest, maar ruil ook graag met een klein groepje vriendinnen. Elke vorm en omvang vraagt een andere opzet en je kunt het zo vrij of juist strict regelen als jij denkt dat leuk en handig is.

Opzet 1: 

  • Pasronde: iedereen past alles wat hij of zij wil
  • Verdeelronde: alle kledingstukken worden één voor één afgegaan. Als er meerdere gegadigden zijn, wordt er gedobbeld

Opzet 2: (geschikt voor een klein gezelschap)

  • Elk kledingstuk wordt afgegaan. Dat wordt gepast door alle gegadigden (modeshow!) en dan wordt besloten wie het krijgt. Eventueel dobbelen bij meerdere liefhebbers.

Opzet 3:

  • Pasronde: iedereen kan alles passen en krijgt een bepaald aantal stickers om interesse in stukken aan te geven
  • Verdeelronde: om stukken met meerdere stickers wordt geloot
  • Eventueel kun je het aantal stickers laten afhangen van het aantal ingebrachte stukken en de kwaliteit daarvan. Ik zou dit eerlijke gezegd alleen doen bij professionele kledingruils, vaak zijn mensen blij dat ze met wat minder naar huis kunnen dan ze hebben ingebracht terwijl anderen wel wat extra’s kunnen gebruiken.

Opzet 4: (geschikt voor een laagdrempelig evenement)

  • Free for all: laat iedereen door de dag heen vrijelijk dingen ophangen en uitkiezen. Zorg als organisatie wel voor wat ‘startkapitaal’, zodat vroiege vogels ook wat te kiezen hebben.

Natuurlijk kun je ook een combinatie van deze opzetten verzinnen. Overleg eventueel met de deelnemers wat zij een fijne setting vinden. Denk in elk geval na over de volgende punten:

  • Hoeveelheid: wil je een minimum en een maximum aan het aantal in te brengen kledingstukken stellen? Je kunt dit in een vriendschappelijke ruil ook prima vrijlaten.
  • Kwaliteit: zorg dat de meegebrachte kleding tenminste schoon, vlekvrij en heel is. Meer eisen stellen kan natuurlijk.
  • Seizoen: is alle kleding toegestaan of doe je een seizoensruil?
  • Doe je een ruil gericht op mannen, vrouwen of allebei? Voor kleine groepen zou ik het voor het gemak gescheiden houden, maar bij een groter event kan beide prima!

Let hier op voor een soepele kledingruil

  1. Informeer iedereen goed
    Zorg dat alle deelnemers weten waar ze aan toe zijn. Informeer iedereen in de uitnodiging (een besloten facebook-event werkt hier goed voor) wat de regels zijn over het aantal in te brengen kledingstukken, de kwaliteit en de manier van ruilen. Zo komt niemand voor verrassingen te staan en voorkom je onenigheid of teleurstelling op de dag zelf.
  2. Sorteren
    Afhankelijk van de hoeveelheid kleding, kan het handig zijn deze eerst te sorteren. Je kunt voor maat of kleur gaan, maar ik zou per kledingsoort sorteren, omdat maten nogal uiteen kunnen lopen. Rokjes bij rokjes, jassen bij jassen en alle accessoires ook bij elkaar.
  3. Eerlijk delen!
    Ik heb nooit meegemaakt dat het een probleem is, maar zorg dat je het gezellig houdt op ruilgebied. Houd in de gaten dat iedereen naar huis gaat met iets wat hij of zij leuk vindt. Gun elkaar iets en geef eerlijk toe als iets een ander beter staat. Zo houd je het voor iedereen leuk.
  4. Maak het gezellig
    Zorg dat het een leuke happening is met hapjes en drinken. Het makkelijkst is natuurlijk om iedereen wat mee te laten nemen.
  5. Overgebleven kleding
    Mijn ervaring is dat er al-tijd kleding overblijft. Natuurlijk mag de eigenaar dat mee naar huis nemen, maar zorg dat je ook een alternatief hebt voor de rest. Kleding die nog mooi is kan naar de kringloop, het Leger des Heils (die inzamelbakken vind je door het hele land) of een weggeefwinkel. Kleding die stuk of vies is gooi je in de textielbak. Zo kan in elk geval het materiaal nog gerecycled worden.
  6. Maten
    Ik hoor vaak dat mensen wel een ruil willen organiseren, maar dat de maten in een vriendengroep sterk uiteen lopen. Dat kan een probleem zijn, maar mijn ervaring is dat dit makkelijk op te lossen is. Ten eerste is veel kleding geschikt voor verschillende maten. De een draagt nu eenmaal liever oversized kleding, terwijl een ander van strakker houdt. Laat mensen ook accessoires (sjaals, hoedjes, sieraden en tassen) meenemen, die passen iedereen! Als de maten echt flink verschillen in je vriendengroep, kun je iedereen een vriend(in) van buiten mee te laten nemen, die het matenaanbod wat meer in balans brengt. Bij een groep van ca. 8 personen valt er voor iedereen wel wat te ruilen, is mijn ervaring.
  7. Benodigdheden
    Natuurlijk zijn één of meer passpiegels geen overbodige luxe. Ook een kledingrek kan handig zijn. Als je met veel vreemden bent, kun je overwegen om een soort pashokjes in te richten. Dat scheelt ongemak en kan mensen over de streep trekken om te komen. Al is mijn ervaring dat het juist direct een band schept als je allemaal in je ondergoed staat. No shame!
  8. Thema
    Voor de gevorderde kledingruiler (of koopverslaafden): organiseer eens een ruil met een thema. Dat kan het seizoen zijn, maar ook een specifieker thema als feestkleding, merkkleding, sportkleding, vintage kleding of een schoenen- of accessoiresruil.
  9. Na afloop
    Moedig iedereen aan om in de approep of het besloten event een fotootje te plaatsen als hij of zij een geruild item draagt. Het is superleuk om te zien dat je kleding goed terecht is gekomen!