Ken je dat? Het ene moment voel je je enorm tof over je goede gedrag. Je bent blij met je principes, het naleven ervan gaat je moeiteloos af en het voelt allemaal gewoon heel erg GOED. Maar dan die andere momenten. Dat je ontdekt dat er nog honderdmiljoenmiljard andere dingen zijn waar je je eigenlijk ook druk over zou moeten maken. Dat je het gevoel hebt dat het merendeel van de 7 miljard anderen om deze planeet het geen moer kan schelen dat jij zo je best doet op bepaalde zaken. Dat gevoel dat het allemaal maar verrekte weinig uitmaakt wat jij tegen de klippen op staat te bevechten. Voor die momenten heb ik tips verzameld om de impact van wat je doet te vergroten. Want ik ben er van overtuigd dat wat jij als individu doet wel degelijk verschil kan maken. 

No worries, bij punt drie kom je erachter wat deze foto in vredesnaam met deze post te maken heeft.
  1. Vraag om wat je wilt
    Iets boycotten is een aloude methode om te laten zien dat je ergens tegen bent. Ik maak ook gebruik van deze methode, door geen kleding meer te kopen waarvan het maakproces me niet aanstaat. Maar wie merkt dat op? Zara niet, H&M niet, Zeeman niet, Primark niet, Vero Moda ook niet. Die missen de opbrengst van die paar kledingstukken die ik op jaarbasis aankoop echt niet. Daarom weiger ik niet alleen de spullen die ik niet wil, maar vraag ik ook actief om producten die me wel aanstaan. De kapitalistische wereld waar wij in leven draait nog altijd om vraag een aanbod. Als er vraag is naar eerlijke, duurzame spullen zullen er bedrijven zijn die ze gaan maken. Daarom spreek ik bedrijven aan op hun werkwijze. Ik stel ze er vragen over per mail of sociale media. Zo maak ik mijn boycot zichtbaar en daarmee effectiever.
  2. Vertel je verhaal
    Zelf vertel ik mijn verhaal vol successen en struggles hier op KouweKleren, omdat ik zeker weet dat er meer mensen tegen dezelfde zaken aanlopen. Ik kan lezers helpen met wat ik geleerd heb en tegelijk krijg ik niet alleen tips, maar ook de motivatie om door te gaan met mijn zoektocht naar een groener leven. Ik krijg zoveel begrip, herkenning en informatie over mee uitgestort dat ik alleen maar meer zin krijg om hiermee door te gaan. We kunnen niet allemaal alles tot de bodem uitzoeken, hoe graag we dat ook zouden willen. Informatie is dubbel zo veel waard als je het deelt. Natuurlijk hoef je geen blog te starten om jouw verhaal te delen. Je kunt ook gewoon eens met iemand in je omgeving praten over wat je bezighoudt. Of iets op instagram, twitter of facebook plaatsen. Een artikel dat je boeit, iets over je eigen ervaring, het kan allemaal. Wedden dat het iemand aan het denken zet?
  3. Unite!
    Niets zo effectief voor het vergroten van je impact als het vinden van mensen die hetzelfde willen doen. Sinds kort ben ik actief bij CollAction (ingelijfd na hun zeer inspirerende Buy Nothing New Month). Het is het eerste platform voor crowdacting, waar je mensen niet om geld, maar om sociale actie vraagt. Iedereen kan acties beginnen en deelnemen aan die van anderen. Het is belangrijk om dingen samen te zijn. Omdat je actie meer verschil maakt (als iedereen vaker gaat fietsen maakt dat meer verschil dan als ik alleen de auto laat staan), maar ook omdat we niet alleen in actie durven te komen of een stok ahter de deur nodig hebben om te beginnen of vol te houden. Samen is je statement sterker, je impact groter en is het ook nog eens een stuk gezelliger.

Ban de Bon!
Zelf heb ik gisteren mijn Ban de Bon-actie gelanceerd. Omdat ik het belachelijk vind dat zoveel winkels nog altijd standaard een kassabon printen waar ik niet op zit te wachten. Iets maken om weg te gooien, waar zijn we dan mee bezig? Bovendien worden de meeste kassabonnen op thermisch papier geprint, wat niet gerecycled kan worden. Eeuwig zonde!

Ik heb een manier bedacht om minder papier te verspillen, waarbij ik tip 1 en tip 2 uit deze post allebei inzet. Om ook tip 3  – dat iets samen doen echt meer impact heeft – te bewijzen, zou ik het natuurlijk heel tof vinden als jullie allemaal meedoen. Mocht je dat willen en er iets over willen delen doen, gebruik dan de hashtag #bandebon. Zo kunnen we samen een verschil maken!