Ik geef het toe: duurzaam, groen, eerlijk of verantwoord leven en consumeren vraagt best wat van je: tijd, doorzettingsvermogen, geld misschien (al ben ik ervan overtuigd dat het eigenlijk niet meer hoeft te kosten, maar dat is misschien voer voor een later artikel?). Er zijn genoeg obstakels te verzinnen om ervan af te zien en soms is het best lastig om een nieuwe stap te zetten. Maar gelukkig zijn er ook steeds meer initiatieven die het ons juist makkelijker maken. Van toffe, gedreven mensen die al van alles voor ons hebben uitgezocht op groen terrein. Zodat jij geen tien webshops af hoeft voor winterwaardige schoenen als je tenen al bevroren zijn. Vandaag wil ik drie platforms aan je voorstellen waar groene en duurzame producten worden uitgelicht. Leun achterover en laat het je gemakkelijk maken.

Project Cece labels
Beeld: Project Cece

Project Cece
Project Cece richt zich helemaal op kleding, met aanbod voor mannen, vrouwen en kinderen. Om de complexiteit van duurzaam kopen te verminderen, werken ze met labels. Zo kun je makkelijk zien of die leuke broek aan jouw standaarden voldoet.  De dames achter de site – allemaal student aan de Universiteit van Amsterdam – gaan supergrondig te werk. Naast alle gewone zoekfilters als ‘maat’ en ‘kleur’ kun je ook zoeken op deze eigen labels, merknaam of officiële keurmerken. Zowel de merken als de keurmerken worden op de site uitgebreid toegelicht. Zo is Project Cece niet alleen een modeparadijsje, maar ook een platform vol informatie. Wat mij betreft echt een aanrader voor de beginnende en meer ervaren bewuste shopper.

Fair Frog
Zoek je meer dan alleen kleding, dan kun je terecht op Fair Frog. Begonnen als blog, maar inmiddels verzamelplaats van heel veel moois en duurzaams, ook op interieurgebied. Daar ben ik erg blij mee, want hoewel ik veel tweedehands koop, kan ik me best nog wat meer verdiepen in eerlijk wonen. Bij elk artikel op Fair Frog vind je een uitgebreide omschrijving van het product zelf en het merk of de webshop waar het te koop is. Een overzicht van alle merken zou nog welkom zijn, dan wordt het nog makkelijker om nieuwe labels te ontdekken. Zorg trouwens dat je Fair Frog via sociale media volgt, dan zie je hun leuke, persoonlijke blogposts ook regelmatig langskomen.

Klooker
Klooker werkt een beetje anders: voor een maandelijks bedrag van 1,99 euro krijg je elke maand 6-8 keer een mail waarin één merk wordt uitgelicht, vergezeld van een mooie kortingsactie. Erg handig als je niet op zoek bent naar iets specifieks, maar graag nieuwe inspirerende producten en merken wilt leren kennen. Die 1,99 zorgt dat het bedrijf onafhankelijk is van de merken die ze aanbieden, dat vind ik een stoere keuze. Ik heb Klooker een maandje geprobeerd omdat ik het een tof idee vind, maar voor mij persoonlijk was het het toch niet helemaal. Het ging me niet om de kosten – ik heb best een paar euro over voor de promotie van eerlijk spul – of de aangeboden merken – die kende ik deels al en zijn erg fijn – maar ik zoek toch liever concreet naar producten en merken dan dat ik iets krijg voorgeschoteld. Voor mij komt het platform denk ik net iets te laat, al pretendeer ik niet dat ik alles al ken op duurzaam terrein. Dat wil trouwens niet zeggen dat het voor anderen niet kan werken. Ben je benieuwd, probeer het dan vooral een keertje uit. Het levert zeker inspiratie op en misschien tref je net de perfecte deal. Luxe en gemak verzekerd.

Beeld: Sociii

Sociii
Als je speciaal op zoek bent naar schoenen met een fraai verhaal, moet je eens rondkijken bij Sociii. Het platform ontstond uit een studieopdracht en geeft schoenen vijf verschillende kwalificaties mee: fair Trade, organic, recycled, vegan en good cause. Zo kun je makkelijk zoeken op wat jij belangrijk vindt. Verwacht weinig poespas, de schoenen staan centraal. Zo zijn van de kwalificaties geen uitgebreide beschrijvingen te vinden, maar als je op een paar schoenen klikt, krijg je wel een omschrijving waaruit blijkt waar de labels op gebaseerd zijn. Ik vind dat wel wat hebben: ga gewoon op het uiterlijk van de schoenen af en lees er dan meer over. Als je ze lang en met plezier wilt dragen (wel zo duurzaam) moet je ze immers allereerst mooi vinden. Sociii werkt samen met grote webwinkels als Sarenza en dat spreekt mij wel aan. Hoe toegankelijker eerlijk kopen wordt, hoe beter! Daar wordt op trouwens op alle fronten op gelet: de schoenen moeten niet alleen hip ogen, maar ook enigszins normaal geprijsd zijn (tot een ongeschreven grens van zo’n 130 euro). Ik hoop dat de heren het aantal merken nog flink uit zullen breiden, want volgens mij kan Sociii op deze laagdrempelige manier een hoop mensen aan eerlijk(ere) schoenen helpen.